Tässä lyhyt yhteenveto suurimmista mutkista:
Laattakaupat
Oltiin sovittu laattatoimitus Kymppilattioilta toukokuun ensimmäiselle viikolle. Kaksi arkipäivää ennen sovittua ajankohtaa heiltä tuli ilmoitus, että laatat, jotka olimme tilanneet ja joiden varastoinnista olimme sopineet heidän kanssaan, olikin myyty eteenpäin muille asiakkaille ja uusia ei ollut tullut tilalle - eikä tulisi. Asiakaspalvelu (jos sitä palveluksi voi sanoa) oli todella tylyä. Jos olisimme tämän tienneet, olisimme kiertäneet Kymppilattiat kaukaa jo alun perin.Eipä siinä sitten muuta kuin hattu kourassa Laattatukkuun, josta meillä oli entuudestaan melko vaatimaton käsitys, mutta joka oli ainoa taho, jonka valikoimasta löytyi edes suunnilleen vastaavaa tuotetta. Laatat luvattiin toimittaa noin puolessatoista viikossa. Hienoa. Paitsi että ei toimitettu. Viikkotolkulla on nyt pommitettu heitä puhelimitse toimitusajasta. Viimeisin Laattatukun lupaus on, että laatat toimitetaan ensi maanantaina. Uskon, kun näen.
Laattastressin lievittämiseksi katsottiin jo valmiiksi vaihtoehtoinen "kompromissivarastomalli" Laattapisteestä. Hinta hirvittää, mutta toimitus onnistuisi kolmessa päivässä.
Laatoitus
Meillä oli jo alustavasti laatoittaja katsottuna ja hyvä tarjous häneltä saatu. Visiitti hänen edelliselle työmaalleen ennen sopimuksen tekoa paljasti kuitenkin melko laadutonta työn jälkeä. Totesimme, että viikossa - enintään kahdessa - pitäisi löytää tasokasta työtä tekevä, kohtuuhintainen ja lyhyellä varoitusajalla vapaana oleva laatoittaja. Ei ihan helppo yhtälö, mutta nyt näyttää siltä, että onnistuimme.Lattiahionta
Osa lattioista oli hiottu jo keväällä, mutta laatoittaja totesi, että keittiön ja eteisen lattiaa pitäisi hioa joistain kohdin vähän lisää. Tähän tarkoitukseen vuokrattiin timanttihiomakone viime viikonlopuksi. Kone kuitenkin "irtisanoi sopimuksen" muutaman neliön hiomisen jälkeen ja siihen hätään ei tietenkään ollut saatavilla mistään uutta konetta. Uusi yritys entisestään kiristyneellä aikataululla höystettynä on vuorossa tänä viikonloppuna.Viemäriliitos
Tästä on tarinoitu jo viime vuoden puolella ja viimeksi helmikuussa. Kun urakka saatiin vihdoin sovitettua urakoitsijan aikatauluihin toukokuun lopulla, hän totesi, että korot tarkastuskaivomme ja HSY:n kaivon välillä eivät sittenkään riitä suunniteltuun putkivetoon vaan putki olisi vedettävä ihan naapurin painuneen putken viereen. Viemäröintisuunnitelma menisi siis uusiksi jo kolmannen kerran. Samainen urakoitsija ei kuitenkaan olekaan enää innokas ryhtymään työhön ja kun kirjallista sopimusta ei ole, niin eipä siinä auta muu kuin etsiä pika-aikataululla toinen toteuttaja.Kaikkeen tähän on luonnollisesti liittynyt erinäistä säätämistä HSY:n ja kaupungin kanssa, mikä tosin sujui heidän puoleltaan kiitettävällä joustavuudella. Erityismaininnan ansaitsee rakennusvalvonta, jolta haettiin ja saatiin pikavauhtia kaivulupa, joka korkojen ilmeisen riittämättömyyden takia peruttiin maksutta. Pikapuoliin haetaan uusi lupa, kunhan on toimiva toteutustapa selvillä.
Kiintokalustetoimitus
Samalle päivälle tuon epäonnisen viemäriliitoshankkeen kanssa sattui Keittiömaailman tilausvahvistus, josta toimitusajan pituutta ihmetellessäni kävi ilmi, että ovat tilanneet meille väärät keittiönovet. Tässä asiassa (luultavasti) loppu hyvin, kaikki hyvin siltä osin, että keittiötoimitus saatiin aikaistettua alkuperäisen arvion mukaiseksi eli neljän viikon toimitusajalla. Kaikki muut kalusteet tulevat sitten erikseen kaksi viikkoa myöhemmin.YMS.
Näiden haasteiden lisäksi kylpyhuoneen allas katosi postissa matkalla meille, tuli reklamointitarve maalausurakasta ja hoidettavaksi aika monta raksan "pikkuhommaa", jotka tehokkaasti veivät koko kaivatun vapaa-ajan toukokuussa.Pisteenä I:n päälle oli samaan aikaan käynnissä yt-neuvottelut miehen työpaikalla. Puolet porukasta lähti; tänään varmistui, että oma paikka onneksi säilyi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti